Trening językowy
Główny cel treningu językowego to aktywizacja języka dzieci, uświadomienie im znaczenia i treści języka, który słyszą.
Materiał:
- opowiadania,
- poezja,
- piosenki
- rymy
- itp.
Autoekspresja
Każdym dzieckiem trzeba dać poczucie, że może porozmawiać z nami i że zostanie wysłuchasz. Gdy dzieci mówią do nas, musisz być obecni myślami tu i teraz z nimi. Nie powinno być takiej sytuacji ,takiego dnia w którym dziecko nie ma możliwość wyrażania swoich myśli i uczuć rozmawiając np z nami. Ta wymiana myśli (choć krótka i prosta ) daje dziecku możliwość wyrażenia siebie i bycia wysłuchanym. Dzięki temu będą czuły ,ze coś znaczą w tym świecie. Będą wiedziały , że mimo ,iż są jeszcze małe , ich myśli ,zdanie ma znaczenie dla nas.
Rozmowa
Przez cały dzień dzieci powinny być angażowane w nasze rozmowy. Możemy zapytać dziecko w sprawy z ostatnich wydarzeń na świecie (treści musza być odpowiednie do wieku), na temat aktualnych lekcji lub nowych ubrań które noszą. Staraj się rozmawiać z dziećmi o rzeczach, które je interesują.
Czytanie
Czytanie powinno być częścią codziennych czynności. Dobrze mieć różne książki m.in. z obrazkami, poezje, literaturę faktu itp. Podczas czytania książki zawsze podaj tytuł książki, autora i ilustratora. Zachęcam Was do czytania dzieciom w domu, na co dzień, kiedy to możliwe. Zaledwie dzięki 10 minutom dziennie można sprawić ,że słownictwo dziecka się wzbogaci . Czytanie im pomoże zaszczepić miłość do czytania i uczenia się. Czytajmy sami ,aby dzieci widziały ,obserwowały nas podczas czytania, bądźmy przykładem.
Śpiewanie
Znajdź czas na piosenki: piosenki rymowanki, śmieszne piosenki, świąteczne piosenki ,wakacyjne, tradycyjne pieśni itp. Większość dzieci lubi uczyć się nowych piosenek i ma poczucie spełnienia, gdy pozna wszystkie słowa i może śpiewać samo. Śpiewajcie razem., jest to świetny sposób, aby przekazać nasze stare piosenki następnym pokoleniom.
Ustne opowiadania
Pozwól dzieciom opowiedzieć sobie wzajemnie własne historie. Może to być o tym jak spędziły wolny czas, rodzinne wakacje, wycieczkę ,przygodzie. Opowiadajmy sami swoje historie z naszego dzieciństwa.
Niewiarygodne historie
Zbieraj różne zdjęć przedstawiające ludzi, miejsca, przedmioty i zwierzęta z całego świata.Wspaniałe zdjęcia można znaleźć w książkach geograficznych, magazynach i wielu innych źródłach.Usiądź z dzieckiem i zapytaj , co myśli o tym zdjęciu. Gdzie ono zostało zrobione? Jak myślą kto jest na zdjęciu? O czym jest to zdjęcie? Dlaczego ktoś zrobił to zdjęcie?
Gry w pytania (użyj książki)
Czynność ta przygotowuje pośrednio do dalszej analizy czytania. Zacznij czytać historię. Po przeczytaniu zdania „To był ciepły poranek ” zapytaj dziecko np. „Jaki to był poranek? Odpowiedz- „Ciepły poranek.”
Tworzenie ustnych wypowiedzi
Zaczynasz historię w kilku słowach aby dziecko mogło zacząć : Dawno temu było ….” Potem zapytaj dziecko : „Co tam było?” Dziecko może odpowiedzieć „stary pies”. Jeśli historie opowiada kilkoro dzieci zadaj : Gdzie był pies? Możesz wtrącać swoje zdania na temat historii. Kontynuuj ujawnianie opowiadania dzieciom, zadając im pytania i tworząc historię.
Trening językowy