Trening językowy - wstęp do języka

05 stycznia, 2016

Trening językowy

Główny cel treningu językowego to aktywizacja  języka  dzieci, uświadomienie im  znaczenia i treści języka, który słyszą.

Materiał:

  • opowiadania,
  • poezja,
  • piosenki
  • rymy
  • itp.

Autoekspresja

Każdym dzieckiem trzeba dać  poczucie, że może  porozmawiać z nami i że zostanie wysłuchasz. Gdy dzieci mówią do nas, musisz być obecni myślami tu i teraz z nimi.  Nie powinno być takiej sytuacji ,takiego dnia w którym dziecko nie ma możliwość wyrażania swoich myśli i uczuć rozmawiając np z nami. Ta wymiana myśli (choć krótka i prosta ) daje dziecku możliwość wyrażenia siebie i bycia wysłuchanym. Dzięki temu będą czuły ,ze  coś znaczą w tym świecie. Będą wiedziały , że mimo ,iż są jeszcze małe , ich myśli ,zdanie ma znaczenie dla nas.

Rozmowa

Przez cały dzień  dzieci powinny być angażowane w nasze rozmowy. Możemy zapytać dziecko w sprawy z ostatnich wydarzeń na świecie (treści musza być odpowiednie do wieku), na temat aktualnych lekcji lub nowych ubrań które noszą. Staraj się rozmawiać z dziećmi o rzeczach, które je  interesują.

Czytanie

Czytanie powinno być częścią codziennych czynności. Dobrze mieć różne książki m.in. z obrazkami, poezje,  literaturę faktu itp. Podczas czytania książki zawsze podaj tytuł książki, autora i ilustratora. Zachęcam Was do czytania dzieciom w domu, na co dzień, kiedy to możliwe. Zaledwie dzięki 10 minutom dziennie można sprawić ,że  słownictwo dziecka się wzbogaci . Czytanie im pomoże  zaszczepić miłość do czytania i uczenia się. Czytajmy sami ,aby dzieci widziały ,obserwowały nas podczas czytania, bądźmy przykładem.

Śpiewanie

Znajdź czas na piosenki:  piosenki rymowanki, śmieszne piosenki, świąteczne piosenki ,wakacyjne, tradycyjne pieśni itp. Większość dzieci lubi uczyć się nowych piosenek i ma poczucie spełnienia, gdy pozna  wszystkie słowa i może śpiewać samo. Śpiewajcie razem., jest to świetny sposób, aby przekazać nasze stare piosenki  następnym pokoleniom.

Ustne opowiadania

Pozwól dzieciom  opowiedzieć sobie wzajemnie własne historie. Może to być o tym jak spędziły wolny czas, rodzinne wakacje, wycieczkę ,przygodzie. Opowiadajmy sami swoje historie z naszego dzieciństwa.

Niewiarygodne historie

Zbieraj różne zdjęć przedstawiające ludzi, miejsca, przedmioty i zwierzęta z całego świata.Wspaniałe zdjęcia można znaleźć w książkach geograficznych, magazynach i wielu innych źródłach.Usiądź z dzieckiem i  zapytaj , co myśli o tym zdjęciu. Gdzie ono zostało zrobione? Jak myślą kto jest na zdjęciu? O czym jest to zdjęcie? Dlaczego ktoś zrobił to zdjęcie?

Gry w pytania (użyj książki)

Czynność ta  przygotowuje pośrednio do dalszej analizy czytania. Zacznij czytać historię. Po przeczytaniu zdania „To był  ciepły poranek ” zapytaj dziecko np. „Jaki to był poranek? Odpowiedz- „Ciepły poranek.”

Tworzenie  ustnych wypowiedzi

Zaczynasz historię w kilku słowach aby dziecko mogło zacząć : Dawno temu było ….”  Potem zapytaj dziecko : „Co tam było?” Dziecko może odpowiedzieć „stary pies”.  Jeśli historie opowiada kilkoro dzieci zadaj : Gdzie był pies? Możesz wtrącać swoje zdania na temat historii. Kontynuuj ujawnianie opowiadania  dzieciom, zadając im pytania i tworząc historię.

Trening językowy

 

Skomentuj
Wzbogacanie słownictwa- wstęp do językaWstęp do matematyki

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *