Komoda Geometryczna Montessori
Komoda Geometryczna jest ważnym narzędziem do geometrii. Jest warta inwestycji, ponieważ wykorzystamy ją do wielu prezentacji. Mogą używać jej dzieci od 3 do 12 roku życia. Jednakże, używana jest w różny sposób dla każdej grupy wiekowej.
Zawartość i kolejność szuflad przedstawiają się zazwyczaj w następujący sposób:
Taca do demonstracji geometrycznych kształtów: Zawiera 3 figury geometrycznych: koło, kwadrat i trójkąt. Nie wszystkie komody geometryczne wyposażone są w tace demonstracyjną.
Szuflada trójkątów : zawiera 6 trójkątów : równoboczny, ostrokątny równoramienny, prostokątny równoramienny, prostokątny równoramienny ,rozwartokątny równoramienny, prostokątny różnoboczny i rozwartokątny różnoboczny.
Szuflada prostokątów zawiera 1 kwadrat i 5 prostokątów; podstawa zaczyna się od 10 cm i zmniejsza do 5 cm, a wysokość jest taka sama. Każdy bok kwadratu ma 10 cm.
Szuflada wielokątów zawiera 6 regularnych wielokątów: pięciokąt (5 boków), sześciokąt (6 boków), siedmiokąt (7 boków), ośmiokąt (8 boków), dziewięciokąt (9 boków) i dziesięciokąt (10 boków).
Szuflada czworokątów : zawiera 4 czworokąty : (czworoboczne figury): romb, równoległobok, trapez i trapez prostokątny
Szuflada kół : zawiera 6 kół o rosnącej średnicy od 5 cm do 10 cm.
Szuflada figur zakrzywionych : zawiera 4 figury zakrzywione : krzywoliniowy trójkąt, elipsa, owal i Quatrefoil.
Pierwsza prezentacja odbywa się z Tacą demonstracyjną.
Geometryczna taca to wprowadzenie do płaskich figur geometrycznych, dyskryminacji wizualnej, przygotowanie do pisania i geometrii, ćwiczenia koncentracji etc.
Materiał :
- taca zawierająca 3 figury geometryczne: trójkąt, kwadrat ,koło. Moja komoda nie posiadała tacy więc sam ją stworzyłam (na potrzeby prezentacji) używając figur z komody
- dywan podłogowy lub mata na stół
Materiał
Taca w oryginale wygląda jak ta po prawej stronie , natomiast moja jest po lewej stronie. Słyszałam różne nazwy tej tacy : taca do demonstracji geometrycznych kształtów, taca demonstracyjna, taca kształtów geometrycznych.
Prezentacja
Przynieś tacę na miejsce pracy , nazwij pomoc. Umieść tacę bezpośredni przed sobą. Pokaż dziecku jak wziąć każdy kształt używając kciuka, wskazującego palca i palca środkowego swojej dominującej ręki.
Przełóż po kolei każdą figurę w wolne miejsce , tak aby dziecko zobaczyło , że po usunięciu figury pozostaje taki sam kształt. Zrób tak z każdą figurą zaczynając od lewej strony.
Następnie jeśli jesteś praworęczna/y weź pierwszą wypustkę w trzy palce lewej ręki jak poprzednio i używając tylko dwóch palców ręki prawej (wskazującego i środkowego dominującej ręki) prześledź kształt figury wzdłuż jej brzegów zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Używając tych samych dwóch palców prześledź kształt wewnątrz ramki również zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Włóż figurę w ramkę. Postępuj tak samo z kolejnymi figurami. Po zakończonej pracy odłóż tacę na półkę.
Rozszerzenia prezentacji
Powtarzamy ogólną prezentację, ale umieszczamy figury w innej konfiguracji. Możemy wprowadzić nazwy figur za pomocą lekcji trójstopniowej. Kontynuuj wprowadzenie trzech nowych kształtów naraz znalezionych Komodzie Geometrycznej. Spróbuj wybrać grupę trzech figur, które są dość kontrastowe w swoim kształcie.
Gabinet Geometryczny
Materiał :
- Komoda Geometryczna
- Dywanik podłogowy lub mata na stół
Tu znalazłam karty przedstawiające figury (wstawki) z Komody Geometrycznej plus nawet dodatkowe ,których nie użyliśmy w tej prezentacji.
Oraz karty kontrolne w wersji angielskiej , ale łatwo można przerobić na polską wersję.
Szuflada 1 – sześć kół w których średnica zmniejsza się od 10 cm do 5 cm.
Szuflada 2 – siedem trójkątów, z których tylko sześć jest stosowanych w tym samym czasie. Różnią się długością boków i stopnia kątów.
- trójkąt równoboczny – wszystkie boki maja taka samą długość, są równe.
- trójkąt prostokątny – dwa boki są równe ,tworzą prosty kąt
- trójkąt ostrokątny – dwa boki są równe ,tworzą kąt ostry
- trójkąt rozwartokątny – dwa boki są równe tworzą rozwarty kąt
- trójkąt różnoboczny ostry – trzy boku różnej długości i ostre kąty
- trójkąt różnoboczny prostokątny – trzy boki są różnej długości i ma kąt prosty.
- trójkąt różnoboczny rozwartokątny – trzy boki różnej długości i kąt rozwarty
Szuflada 3 – sześć prostokątów, z których jeden jest kwadratem. Podstawa we wszystkich prostokąty mierzy taką samą długość boku kwadratu.
Szuflada 4 – Sześć foremnych wielokątów
- pięciokąt – 5 boków
- sześciokąt – 6 boków
- siedmiokąt – 7 boków
- ośmiokąt – 8 boków
- dziewięciokąt – 9 boków
- dziesięciokąt – 10 boków
Szuflada 5 – 4 figury czworoboczne oraz 2 sekcje puste
- trapez równoramienny
- trapez prostokątny
- romb
- równoległobok
Szuflada 6 – 4 figury krzywoliniowe i 2 sekcje puste
- owal
- elipsa
- Quatrefoil
- trójkąt krzywoliniowy, sferyczny
Prezentacja ogólna :
Usiądź z dzieckiem przy stole kładąc matę lub na podłodze rozwijając dywan. Następnie podejdźcie do Komody Geometrycznej. Pokaż dziecku jak wyjąć pierwszą szufladę i zanieść ją na dywan, umieść szufladę w lewym górnym rogu dywanu. Powiedz dziecku że te wszystkie figury to koła (używaj odpowiedniej nazwy figur dla każdej szuflady podczas prezentacji).
Pokaż dziecku jak usunąć każdy kształt chwytając figurę za uchwyt przy użyciu kciuka, wskazującego i środkowego palca swojej dominującej ręki. Wyjmij każda figura po kolei z szuflady (od lewej do prawej) i umieść ją bezpośrednio pod szufladą w mieszanej kolejności , tworząc rząd.
Chwyć pokrętło pierwszej figury za pomocą kciuka, palca wskazującego i środkowego swojej niedominującej ręką. Używając tylko dwóch palców (wskazującego i środkowego dominującej ręki) prześledź krawędź okręgu.
Używając tych samych dwóch palców prześledź wewnątrz ramki koła zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Spróbuj dopasować wstawkę do ramki.
Kontynuuj, aż wszystkie figury zostaną ułożone w swoich miejscach. Odłóż szufladę do Komody Geometrycznej. Odłóż wszystko na miejsce.
W następnych prezentacjach zajmij się kolejną szufladą.
Prezentacja 2
Wariant 1 – Pamięć
Postępuj zgodnie z ogólną prezentację do momentu wyjęcia figur z ramek i ułożenia ich pod szufladą w mieszanej kolejności. Następnie rozwiń drugi dywan w pewnej odległości od pierwszego. Przenieś szufladę na drugi dywan. Zacznij przenosić pojedynczo figury i wpasowywać je w ramki. Dziecko kończy pracę.
Wariant 2 – Zasłonięte oczy
Po tym jak wypustki zostały usunięte z ramek w mieszanej kolejności, zasłaniamy dziecku oczy opaską. Dziecko wstawia figury do ramki.
Wariant 3 – Łączenie pudełek
Później, wybierz dwie szuflady i mieszaj kształty z obu tac. Potem zrób to samo z trzema szufladami, potem czterema. Ostatecznie, dziecko może wymieszać wszystkie sześć szuflad razem.
Wariant 4 – Figury w otoczeniu
Jest to moment, w którym dziecko szuka przedmiotów, które mają podobny kształt, do tych z szuflady. Dziecko wybiera kształt i próbuje znaleźć podobny w swoim środowisku.