Antonimy-przeciwieństwa

10 lutego, 2016

Antonimy-przeciwieństwa

Uczymy nasze dzieci różnych przymiotników ( gruby , ciężki, mokry, długi) poszerzając w ten sposób ich zasób słownictwa, ale w którymś momencie warto zacząć odróżniać od siebie te przymiotniki, bo do szeregowania  dziecko musi zobaczyć przeciwieństwo i przeciwwagę. Przeciwieństwa to inaczej antonimy np.  ciepło – zimno, mądry – głupi, syty – głodny,  młody – stary.

Do nauki potrzebujemy zestawu kart (10 – 12 ) ,które ilustrują 5-6 par antonimów. Jako kontrole błędu możemy zastosować karty kontrolne lub oznaczyć karty na odwrocie stosując kolorowe kropki.

Tak mogą wyglądać przykładowe karty

1

Usiądź z dzieckiem np. na podłodze i powiedz ze masz karty antonimy czyli przeciwieństwa. Dla  wstępu powiedz dziecku kilka przykładów przeciwieństwa gruby- chudy, krótki- długi, młody -stary, słodki -kwaśny itp. Możesz zaproponować,że ty powiesz jakiś wyraz a dziecko poda jego przeciwieństwo, warto przygotować sobie kartę kontrolna z ,której my sami skorzystamy. Zapytaj dziecko jak opisze te wyrazy ,jeśli odpowie ,że są to przeciwstawne wyrazy ,możesz powiedzieć,że wyrazy o przeciwstawnym znaczeniu nazywamy antonimami.

Rozłóż karty z kropką w jednym rzędzie,a drugą kupkę przed dzieckiem.

Weź jedną kartę z kupki połóż po pierwszą kartą ,wypowiedz nazwę karty u góry , a następnie na dole,zapytaj czy to są przeciwieństwa,jeśli dziecko powie ,że nie weź drugą kartę z kupki ,aż do momentu gdy traficie na odpowiednią

Gdy wszystkie karty będą rozłożone ,powtórz wszystkie przeciwieństwa. Ćwiczymy do momentu aż dziecko zrozumie pojęcie antonimu. Kiedy dziecko skończy sprząta karty i odnosi materiał na półkę.

5

Możemy wymieniać karty co jakiś czas aby urozmaicić i wzbogacić zabawę a przy okazji poszerzyć słownictwo. Naukę z tym materiałem ,możemy wprowadzać już od 3 roku wzwyż.

My korzystaliśmy również z kart ćwiczeń -Antonimy-przeciwieństwa takich jak na zdjęciu

Można je zakupić tu :

http://www.arson.pl/index.php?products=product&prod_id=62.

 

 

 

Skomentuj
Rymy . Część IIBotanika – Wprowadzenie

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *