Bryły geometryczne

Kwiecień 07, 2017
Bryły geometryczne

Bryły geometryczne pozwalają dziecku doświadczyć geometrii przestrzennej. Dzieci mogą porównywać bryły, badać ich właściwości oraz ich zachowania – doświadczają tego, iż nie które z nich toczą się, inne przewracają. Prezentacja ta wprowadza do uczenia się klasyfikacji brył geometrycznych, jako podstawa późniejszej nauki geometrii. Zachęca je do
inteligentnych obserwacji. Dziecko uczy się słownictwa geometrycznego oraz uświadamia istnienie brył geometrycznych w otoczeniu.

Materiał :

Drewniane pudełko, w którym znajduje się :

  • kula z podstawką
  • sześcian
  • stożek
  • walec
  • graniastosłup o podstawie kwadratu
  • graniastosłup o podstawie trójkąta
  • ostrosłup o podstawie kwadratu
  • ostrosłup o podstawie trójkąta
  • elipsoida z podstawką
  • owoida z podstawką

-dywanik

-chusta (ewentualnie)

Prezentacja pierwsza 

To prezentacja typowo sensoryczna, dziecko poznaje za pomocą zmysłów wzroku i dotyku bryły geometryczne. Wiek 2,5 roku.

Zaproś dziecko do siebie i poproś aby przyniosło dywanik i rozłożyło go na podłodze.  Następnie razem z dzieckiem podejdź do miejsca w którym przechowujecie bryły geometryczne. Poproś, aby dziecko przeniosło je na dywanik i postawiło je w lewym, górnym rogu dywanika. Odkryj wieko, nazwij materiał.

Wyjmij jedną dowolną bryłę z pudełka, przytrzymaj w rękach. Poczuj ją całą powierzchnią swoich rąk. Możesz bryłę delikatnie popchnąć, aby sprawdzić czy się turla. Odłóż bryłę na dywanik, jeśli bryła ma podstawkę postaw bryłę na niej ( owoida, elipsoida i kula ).

Możemy też przykryć pudełko chustą i wyjąc jedna bryłę, dotykając poznać jej kształt, następnie odstawić na dywan. Zaproś dziecko do sensorycznego zapoznania się z bryłami.

Gdy wszystkie bryły zostaną wyjęte z pudełka, wkładamy je z powrotem do niego.

Prezentacja druga

W tej prezentacji uczymy dziecko nazw brył.

Postępuj zgodnie z pierwszą prezentacja do momentu ułożenia brył na dywaniku. Poproś teraz dziecko, aby wybrało sobie trzy bryły, resztę odłóżcie do pudełka. Postaraj się, aby bryły różniły się kształtem. Jeśli dziecko wybierze elipsoidę i owoidę, poproś by zamieniło jedną na jakąś inną. Możecie zrobić tak, że dziecko wybiera dwie, a ty trzecią. Przeprowadź lekcję trójstopniową, by nauczyć dziecko nazw brył.

  • To jest ….
  • Pokaż mi gdzie jest ….
  • Co to jest ….

Pamiętaj aby pokazywać dziecku po jednej bryle naraz ( izolujemy przedmioty) w pierwszym i trzecim etapie lekcji. Możecie zapoznać się z wpisem na temat lekcji trójstopniowej.

Kiedy dziecko skończy, poproś je o włożenie brył geometrycznych z powrotem do pudełka i odłożenie pudełka na półkę oraz zwinięcia dywanika. Następnym razem zaprezentuj trzy inne bryły, wyjmij też trzy pierwsze i powtórz nazwy.

Jeśli widzimy, że dziecko ma problem z zapamiętaniem trzech brył, niech wybierze tylko dwie. Dla młodszych dzieci możemy zastosować sposób taki iż jedna z brył jest dziecku znana, wówczas zwiększamy jego szanse na sukces co wiąże się z chęcią kontynuowania prezentacji w późniejszym czasie.

W drugim etapie lekcji trójstopniowej, możemy prosić aby, dziecko położyło konkretna bryłę na półce, kolejną zaniosło do jakiegoś pomieszczenia, a trzecią podało tobie. Młodsze dzieci bardzo lubią drugi etap lekcji trójstopniowej, lubią się przemieszczać, biegać, przekładać, podawać i zanosić innym bryły.

Gdy mamy starsze rodzeństwo to ono może mówić, co młodsze ma zrobić z konkretna bryłą, później mogą odwrócić się rolami. To młodsze podaje nazwę bryły i co ma się z nią zrobić starsze. U nas ten sposób sprawdził się doskonale.

Prezentacje z bryłami można rozwinąć na kilka sposobów.

Wariant 1# – szukanie kształtów brył w otoczeniu

Postępuj zgodnie z pierwszą prezentacją, aż do momentu rozłożenia brył na dywaniku. Ten wariant możemy podzielić na 3 części. Najpierw dziecko bierze wybraną przez siebie bryłę i szuka podobnego kształtu w pokoju, w kuchni, w innych pomieszczeniach.

Drugie ćwiczenie to badanie wybranej bryły, gdy dziecko już dokładnie obejrzy, zostawia ją  i idzie szukać podobnej w otoczeniu.

Trzecie ćwiczenie jest przywoływaniem bryły z pamięci i przynoszenie podobnej.

I czwarta część to przywołanie bryły w pamięci oraz obiektu, który był podobny do danej bryły.

Wariant 2# – z zawiązanymi oczami

Ponownie postępuj zgodnie z pierwszą prezentacją aż do momentu ułożenia brył na dywaniku.

Dziecko bierze bryłę i bada ja rękoma podczas, gdy ma zasłonięte oczy. Dziecko używa obu rąk, aby poczuć bryłę i zidentyfikować ją podając nazwę. Drugie ćwiczenie to takie, w którym dziecko jest proszone, aby znalazło konkretna bryłę na dywanie. Trzecie ćwiczenie to znalezienie konkretnej bryły i nazwanie jej.

Wariant z zasłoniętymi oczami podoba się nawet mojemu starszemu synowi, często wtedy bawi się z młodszym.

Wariant nr 3 – Tajemniczy woreczek

Postępuj zgodnie z ogólną prezentację, aż do rozłożenia  brył na podłodze. Umieść kilka brył  w woreczku, a dziecka będzie próbował znaleźć konkretne bryły. Drugie ćwiczenie to takie, gdy dziecko znajdzie jedną z brył i nadaje jej nazwę.

My zamiast woreczka zakryliśmy bryły kawałkiem materiału, bo akurat nie mieliśmy pod ręką żadnego worka.

Wariant 4 – Kategorie

Postępuj zgodnie z ogólną prezentację, aż bryły znajdą się na dywanie. Dziecko umieszcza razem grupę brył, które toczą się i oddzielnie te, które się nie toczą. Następne ćwiczenia to tworzenie grupy brył, które mają ostry wierzchołek i te, które nie mają.

Wariant nr 5 – Ślady brył

Postępuj zgodnie z ogólną prezentację, aż do momentu gdy ułożysz bryły na dywanie. Weź tacę i wsyp do niej mąkę lub piasek. Toczymy w tacy każdą bryłę, po jednej naraz i sprawdzamy jakiego rodzaj ślady pozostawia dana bryła.

U nas zabawa z bryłami zakończyła się na tym etapie na budowaniu zamków z piasku i odszukiwaniu brył w tych budowlach.

Ten wpis to kontynuacja prezentacji z bryłami Podstawy brył geometrycznych

Bryły geometryczne

Skomentuj
Dobre wychowanie i samoobsługaPodstawy brył geometrycznych

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *