Bryły geometryczne i podstawy brył geometrycznych

Kwiecień 13, 2017
Bryły geometryczne i podstawy brył geometrycznych

Bryły geometryczne i podstawy brył geometrycznych

BRYŁY GEOMETRYCZNE

Materiał :

Pudełko lub kosz zawierający dziesięć  brył :

  • kula
  • sześcian
  • stożek
  • walec
  • graniastosłup o podstawie kwadratu
  • graniastosłup o podstawie trójkąta
  • ostrosłup o podstawie kwadratu
  • ostrosłup o podstawie trójkąta (zwany czworościanem)
  • owoida
  • elipsoida

– papier do zapisków i ołówek,

– etykietki z nazwą dla każdej figury geometrycznej

– etykietki służące do klasyfikacji, takie jak: „Bryły ograniczone płaszczyznami”, „Bryły obrotowe”, „Bryły obrotowe ograniczone również płaszczyznami.”

Prezentacja :

Poproś dziecko by przyniosło kosz i postawiło go na stole lub na dywaniku podłogowym. Wyjmij podstawki do kuli, elipsoidy i owoidy. Jeżeli dziecko już wcześniejsze doświadczało brył,  przypomnij mu krótko ich nazwy.

Jeśli jednak tak nie było, zaproponuj mu, by wzięło którąkolwiek z brył i postawiło ją na stole. Pozwalamy dziecku manipulować bryłą, aby doświadczyło jej sensorycznie. Dziecko w ten sposób podobnie poznaje kolejne dwie bryły. Gdy rozpozna je senosrycznie możesz zapytać dziecko, czy według niej/niego te bryły są jednakowe.

Teraz możemy przeprowadź lekcję trójstopniową, podczas której zapoznasz dziecko z nazwami brył, które wybrało. Jeśli dziecko potrafi czytać, może odczytać etykiety i przyporządkować je do konkretnych brył.

Gdy dziecko zna już nazwy trzech wybranych wcześniej brył, zaproponuj poznanie innych. Jeśli dziecko nadal jest zainteresowane  innymi bryłami, kontynuujesz. Prezentacja kończymy wówczas, gdy widzimy, że przestaje być ono zainteresowane. Po skończonej prezentacji poproś dziecko o włożenie brył, a następnie odłożenie kosza na półkę.

W tych wpisach znajdziecie pierwsze lekcje z bryłami prezentowane juz 2,5 latkom : Bryły geometryczne i Podstawy brył geometrycznych

Innego dnia zaproponuj prezentację brył na macie, tym razem układamy je losowo. Tym razem uporządkujemy wszystkie bryły względem ich przynależności do określonych grup.
Dziecko może czyta pierwszą etykietę: „Bryły ograniczone płaszczyznami” i ustawia odpowiednie bryły obok niej. Dziecko czyta drugą etykietę: „Bryły obrotowe” i ustawia odpowiednie bryły obok niej. Dziecko czyta trzecią etykietę: „Bryły obrotowe również ograniczone płaszczyznami” i ustawia odpowiednie bryły obok niej.

Ciekawostki :

Wprawiamy w ruch bryły geometryczne. Kula toczy się we wszystkie strony, walec tylko w jedną, stożek kręci się wokół własnego wierzchołka. Graniastosłup i ostrosłup nie poruszają się, jednak łatwiej jest przewrócić graniastosłup niż ostrosłup.

Wiek dziecka : 6 i więcej

Celami tych prezentacji jest wizualne i dotykowe rozpoznawanie kształtów określonych brył geometrycznych. Poznanie nazw poszczególnych brył. Wprowadzenie do geometrii oraz pobudzanie u dziecka zdolności obserwacji.

Rozwinięcie :

  • Dziecko może dotykać brył z zamkniętymi oczami, a następnie zgadywać ich nazwy. Po podaniu nazwy dziecko otwiera oczy i sprawdza.
  • Budowanie konstrukcji bryły używając wykałaczek i pianek (są dostępne z kukurydzy) lub słomek i ciastoliny. Można tez skorzystać z gotowych zestawów do tworzenia konstrukcji.
  • Tworzenie konstrukcji geometrycznych z wykorzystaniem takich samych boków i podstaw brył.
  • Odrysowywania siatek brył na kartonie i sklejania ich. Można też użyć gotowych modeli.

PODSTAWY BRYŁ GEOMETRYCZNYCH

Materiał :

Pudełko zawierające następujące podstawy:

  • 3 kwadraty
  • 2 koła
  • 2 prostokąty
  • 4 trójkąty

( podstawki można zrobić samemu z bloku technicznego ( narysować, wyciąć i zalaminować )

Prezentacje z podstawami znajdziecie tu Podstawy brył geometrycznych. Może to być  powtórzenie prezentacji jeśli dziecko miało już wcześniej styczność z podstawami lub całkiem nowa lekcja.

 Bryły geometryczne i podstawy brył geometrycznych

Skomentuj
Podstawy brył geometrycznych

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *