Słońce i gwiazdozbiory

Lipiec 27, 2017

Słońce i gwiazdozbiory

Układ Słoneczny –  Słońce

Słońce jest najbliższą gwiazdą Ziemi.  Porusza się powoli, wokół centrum galaktyki raz na każde 250 milionów lat. Słońce nie jest zbudowane ze skał, jak nasza planeta Ziemi, ale jest kulą gorących gazów składającą się z wodoru i helu. Średnia odległość od Słońca do Ziemi wynosi 149 mln 597 tys. 870 km. Wszystkie żywe stworzenia potrzebują Słońca, aby żyć. Słońce daje nam światło i ciepło. Gdy słońce świeci na naszym niebie, to jest dzień. Nikt nie może mieszkać na Słońcu, gdyż jest za gorące. Musielibyśmy mieć milion Ziemi, aby zyskać rozmiar Słońca. Możesz ważyć więcej na Słońcu niż na Ziemi. Nigdy nie patrz prosto w Słońce, bo będą bolały cię oczy. Jeśli chodziłbyś non-stop zajęłoby ci 100 lat, aby okrążyć Słońce… Możemy znaleźć kilka takich ciekawostek i opowiedzieć dzieciom.

Rozmawiamy z dzieckiem na temat gwiazd, gwiazdozbiorów. Czytamy książki, zachęcamy do tematu. Później możemy zrobić taką prezentacje jak ta poniżej.

Potrzebny materiał :

  • zeszyt papierów z brokatem lub inny papier w np żółtym kolorze
  • dziurkacz o kształcie gwiazdy ( możemy też wyciąć ręcznie )
  • miseczka (1-2)

Przygotowanie :

Wyciąć gwiazdy z  papieru, wsypać je do miseczek.

Tworzymy gwiazdozbiory.

Co potrzebujemy ?

Taca zawierająca:

  • zestaw kart z gwiazdozbiorami( karty trójdzielne, ale do tej prezentacji potrzebujemy tylko karty z podpisem)
  • zestaw wyciętych gwiazdek (w zależności ile konstelacji bedziecie tworzyć, tyle przygotujcie gwiazdek- zawsze można w trakcie dociąć)
  • czarny blok techniczny

Prezentacja :

Przygotuj sobie miejsce pracy. Zaproś dziecko, rozwiń dywanik na podłodze. Możecie to zrobić przy stole lub na podłodze, my często pracujemy na podłodze. Weź jedną z kart z wybranym gwiazdozbiorem. Pokaż kartę z konstelacją i powiedz, że widzimy tu grupę gwiazd, które tworzą gwiazdozbiór. Wskaż wyraz na dole karty i przeczytaj nazwę konstelacji. Powiedz dziecku, że chcesz taki gwiazdozbiór ułożyć z przygotowanych gwiazdek na naszym czarnym papierze. Papier będzie takim czarnym niebem widocznym nocą.

Jeśli pracujemy z dzieckiem liczącym możemy przeliczyć gwiazdy w konstelacji i tyle też wyłożyć obok, z prawej strony na dywanie.

Wskaż pierwszą gwiazdę w gwiazdozbiorze ( zaczynając od lewej i od góry ). Weź  gwiazdkę i umieść ją w tym samym miejscu co na karcie z gwiazdozbiorem : „Umieszczam gwiazdę na naszym niebie w tym samym miejscu co jest na karcie.”
Wskaż gwiazdę na karcie, a następnie wskaż gwiazdę, którą masz umieszczoną na czarnym papierze. Przejdź do następnej gwiazdy i kontynuuj aż stworzysz cały gwiazdozbiór.

Kiedy skończysz, obejrzyj  swoją pracę. Wskaż na słowo  znajdujące się pod kartą i jeszcze raz przeczytaj nazwę gwiazdozbioru. Gwiazdy można przykleić i podpisać konstelacje.

Odłóż swoją prace i zapytaj czy dziecko chce teraz zbudować kolejny gwiazdozbiór.

Jeśli dzieci są małe dajemy karty konstelacji  z mniejszą liczba gwiazd. Aktywność dla 2, 5 latka i więcej.

Gwiazdozbiory – karty 3 częściowe

Materiał :

  • karty z gwiazdozbiorami ( trójdzielne )
  • mata / dywanik

Prezentacja :

Przeprowadzamy lekcje trójstopniową. Rozkładamy karty z napisami u góry rozłożonego dywanika. Karty mogą być z konstelacjami, z którymi dziecko już pracowało przy wcześniejszej prezentacji, możemy też dodać nowe gwiazdozbiory.

Dziecko wybiera trzy nazwy, które chce poznać. Przeprowadzamy kolejne etapy lekcji trójstopniowej.

Możemy czytać książki o gwiazdozbiorach, robić gwiezdne projekty plastyczne. Odwiedzić Planetarium i patrzeć na gwiazd, przeglądać duże plakaty z gwiazdozbiorami czy tez korzystać  modeli 3D. Poniższy plakat zakupiłam kiedyś  z jakimiś puzzlami, przecięłam go na 4 kawałki, każdy za laminowałam, aby nie uległ zniszczeniu. Skleiłam ponownie taśmą, można go teraz składać lub zawiesić na ścianie. Ta kula to podświetlane niebo z gwiazdozbiorami.

W przypadku starszych dzieci ( 6-9 lat ) można rozszerzyć wiedzę o opisy dotyczące nazw czy też pochodzenia gwiazdozbiorów.

Potrzebujemy :

  • czarny brystol
  • srebrny, sypki brokat
  • karty trójdzielne konstelacji / gwiazdozbiorów ( Duży Wóz, Mały Wóz, Andromeda, Kasjopea, Perseusz, Orion, Skorpion, Herkules, Pegaz, Delfin i inne które wybierzecie – nie musi ich być aż tyle )
  • karty z opisami gwiazdozbiorów

Prezentacja

Kładziemy na podłodze czarny brystol, bierzemy do ręki brokat i zaczynamy posypywać nim kartę. Pytamy dziecko jak myśli co to jest?

Gwiazdy na nocnym niebie … Możemy wspomnieć, że kiedyś, w bardzo dawnych czasach starożytnych ludzie patrzyli w niebo i obserwując gwiazdy, zauważyli, że gwiazdy łączą się tworząc pewne kształty. Te grupy gwiazd nazwano gwiazdozbiorami itd. Opowiedz jakie najbardziej popularne gwiazdozbiory znajdują się na naszym niebie. Rozmawiamy dzieckiem, opisując każdą konstelacje.

Karty z opisami  do tej prezentacji robiłam sama, informacje zaczerpnęłam z Wikipedii. Znajdziecie tam odpowiedzi na pytania typu : kiedy dane gwiazdozbiory są widoczne na naszym niebie, ile gwiazd można dostrzec gołym okiem oraz skąd pochodzi nazwa danego gwiazdozbioru. Ponieważ większość gwiazdozbiorów to głównie mitologia grecka, zaczerpnęłam też wiedzy ze Słownika mitologii greckiej i rzymskiej Pierre Grimal.

Teraz małymi kroczkami możemy przejść do kolejnej prezentacji.

Przekrój / budowa Słońca

To potrzebujemy :

  • pomarańcza
  • deska do krojenia
  • nóż
  • części Słońca – karty naukowe
  • karty z opisami poszczególnych części

Prezentacja

Pokazujemy dziecku pomarańczę, umówcie się na moment, że ta pomarańcza to nasze Słońce. Kroimy pomarańczę na połowę. Pokazujemy dziecku, że w środku możemy zobaczyć warstwy : ” Tak jak ta pomarańcza składa się z warstw, tak samo naukowcy odkryli, że podobnie zbudowane jest Słońce, też ma warstwy.”

Pokazujemy kartę Słońca, czytamy kilka ciekawostek na jego temat. Odkładamy na dywanik. Pokazujemy poszczególne warstwy na pomarańczy i nazywamy je. „W samym środku znajduje się rdzeń, ta część Słońca nazywa się  jądro słoneczne. Kładziemy kartę i czytamy opis z przygotowanej karty na temat jądra.

Kontynuujemy  pozostałymi częściami w podobny sposób.

Części Słońca – karty naukowe

Możemy przeprowadzić lekcje trójstopniową z częściami Słońca.

Materiał:

  • części Słońca – karty naukowe
  • dywanik

Tak samo jak w poprzednich prezentacjach, prosimy by dziecko rozłożyło u góry, w rzędzie karty z napisami. Pod nimi dopasowało karty bez podpisów. Zapytaj dziecko, których nazw części chciałoby się nauczyć. Zakryj pozostałe.

Przeprowadzamy lekcje trójstopniową.

Po tych prezentacjach można zaproponować dzieciom zrobienie książeczki o częściach Słońca.

Potrzebne są rysunki, podobne jak były prezentowane na kartach naukowych z możliwością pokolorowania przez dziecko poszczególnych części i podpisania czy to przez nie czy to z pomocą osoby dorosłej.

Jeszcze inną pracą plastyczna jest stworzenie modelu Słońca z pianki.

Więc co potrzebujemy ? 

  • pianka 6 kolorów
  • nożyczki
  • ołówek
  • 6 przedmiotów które ułatwia nam wycięcie kół o różnej średnicy

Sposób wykonania :

Wybieramy jeden kolor pianki i rysujemy na niej koło. Następnie wycinamy trzymając się tej linii  ” promienie” , to będzie nasza korona. Z drugiego koloru pianki wycinamy drugie koło, ale mniejsze od poprzedniego, tak tworzymy chromosferę

Kolejne sfery wycinaj postępując analogiczne, wycinamy fotosferę, sferę konwektywną i promienistą. Na końcu jądro.

Ten projekt miał być jedynie projektem pokazowym w ramach budowy Słońca, taką dodatkową prezentacją, ale tak spodobał się Kacprowi…

… iż sam też stworzył swój model.

Skoro Słońce to gwiazda, nie mogło zabraknąć informacji, w jaki sposób powstają gwiazdy, jaki jest ich cykl życia. Zrobiliśmy dwa cykle na przykładzie naszego Słońca czyli średniej wielkości gwiazdy i gwiazd o wiele większych niż nasze Słońce.

Materiał :

  • cykl życia gwiazdy – karty trójdzielne ( potrzebujemy do tej prezentacji tylko karty z podpisem )
  • karty z opisami poszczególnych etapów życia gwiazdy
  • karta kontrolna
  • dywanik

Karty z cyklem znalazłam na boxie, jeśli macie tam konto możecie je pobrać z plików Montessori po polsku.

Prezentacja :

Rozkładamy karty etapami i omawiamy każdy etap po kolei.

Wpadła nam w ręce jeszcze jedna książka, z przepięknymi zdjęciami. Znaleźliśmy w niej m.in. cykl życia gwiazdy, różne typy mgławic, mapy nieba czy rodzaje statków kosmicznych, które wykorzystamy do kolejnych  prezentacji o księżycu i podbojach kosmicznych.

Zapraszamy na kolejne aktywności już nie długo. Zajrzyjcie też do poprzednich wpisów na temat Wszechświata i galaktyk oraz Układ Słoneczny – planety .

Słońce i gwiazdozbiory.

Skomentuj
Układ Słoneczny – PlanetyModel faz Księżyca

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *