Mnożenie na złotych perłach
Krótki wstęp na temat działań na złotych perłach ( dodawanie , odejmowanie, mnożenie, dzielenie ) znajdziecie w tym wpisie, więc nie będę tego powielać. Często mnożenie wprowadza się po dodawaniu, gdyż dziecko samo dochodzi pod koniec prezentacji mnożenia, że jest to to samo co dodawanie, z tym, że dokładnie tej samej liczby.
Mnożenie na złotych perłach bez przekraczania progu dziesiętnego.
Potrzebny materiał :
- Zestaw złotych pereł : 45 jednostek, 45 dziesiątek, 45 setek, 9 tysięcy – zestaw można zrobić samemu ( tu pomysł jak to zrobić )
- Jeden zestaw dużych kart liczbowych
- Jeden zestawy małych kart liczbowych
- Mały pojemnik na jednostki
- Mała taca
- Dwa dywaniki podłogowe do rozłożenia małych i dużych kart liczbowych
- Mata kolorowa do wykonywania obliczeń można ją zakupić u mnie
Prezentacja :
Operacje w których nie przekraczamy progu dziesiętnego to takie działania, które nie wymagają wymiany jednej kategorii na drugą.
Zaczynamy od wygospodarowania miejsca, w którym rozłożymy cały materiał. U nas normalnie złoty materiał ma swoje miejsce na stoliku , jednak syn przynosi go sobie na podłogę do pokoju, w którym wszyscy jesteśmy i tam pracuje. Najlepiej rozłożyć dwa dywanik podłogowe, na jednym rozkładamy małe karty liczbowe, a na drugim duże karty liczbowe. Poproś o to dziecko.
Obok rozkładamy kolejny dywanik lub kolorową matę do obliczeń. Tworzymy czterocyfrową liczbę za pomocą małych kart liczbowych, układając ją na tacy np. 2132. Następnie dziecko idzie do złotego materiału z tacą i pobiera odpowiednią ilość złotych pereł z każdej kategorii. Gdy pracujemy z dwójką dzieci jedno dziecko może być bankierem i wydawać złoty materiał w takiej ilości w jakiej poprosi o to drugie dziecko.
Umieszczamy małe karty z prawej strony maty. Zdejmujemy perły z tacy i kładziemy w odpowiedniej kolejności od lewej do prawej, od tysięcy do jednostek.
Teraz prosimy, aby dziecko przyniosło ponownie taką sama liczbę ze złotego materiału i ułożyło ją poniżej na macie.
I prosisz dziecko, o przyniesienie po raz koleiny tej samej liczby i ułożenie na macie.
Następnie mówimy do dziecka , że przyniosło nam liczbę 2132 raz , 2132 drugi raz, oraz 2132 trzeci raz.
Kładziemy małą kartę liczbową 3 pod utworzona dużą liczbą 2132 i mówimy , że dziecko przyniosło liczbę 2132 trzy razy. Pokazujemy – jeden raz , drugi raz i trzeci raz.
Teraz mówimy do dziecka , że chcemy sprawdzić ile te ilości tworzą razem. Zaczynamy od jednostek, przesuwając je wszystkie na dół maty. Liczymy jedności z dzieckiem i prosimy by dziecko przyniosło dużą kartę z liczbą 6 i położyło ją pod jednostkami.
Następnie przeliczamy dziesiątki kładziemy kartę.
To samo robimy z setkami i tysiącami.
Na koniec nakładamy na siebie duże karty i tworzymy liczbę, karty kładziemy z prawej strony maty pod składnikami utworzonymi z małych kart liczbowych.
Powiedz dziecku, że właśnie zrobiliśmy mnożenie. Podsumowując cały proces powiedz dziecku, że przyniosło 2132, trzy razy i gdy to zebraliśmy wszystko razem okazało się, że mamy 6396. Wynik mnożenia nazywa się iloczynem. Pokazujemy na liczbę 2132 i mówimy, że to jest mnożna , a karta poniżej to mnożnik. Mnożnik mówi nam ile razy musimy przynieść mnożną. Wynik tego mnożenia to iloczyn.
Tak samo jak w przypadku dodawania i odejmowania możemy zrobić dziecku karty , dzięki którym może w późniejszym czasie pracować samo. Pamiętajmy, że w początkowym etapie ważny jest sam proces, to czy dziecko go rozumie, a nie dokładny wynik.
Mnożenie z przekroczeniem progu dziesiętnego
Trudniejsze jest mnożenie liczb z przekraczaniem progów. Wymaga ono przy przeliczaniu kolejnych kategorii , zamiany każdych dziesięciu jednostek niższego rzędu na jedną jednostkę wyższego rzędu. Przed rozpoczęciem prezentacji warto zapoznać się z wcześniejszym wpisem, dotyczącym Porządkowania kategorii i wymiany
Materiał:
Materiał ten sam co w przypadku dodawania statycznego.
Prezentacja :
Wybieramy takie składniki, aby umożliwiały one po z sumowaniu wymianę z niższej na wyższą kategorię.
Ponownie zaczynamy od wygospodarowania miejsca w którym rozłożymy cały materiał. Najlepiej rozłożyć dwa dywanik podłogowe, na jednym rozkładamy małe karty liczbowe, a na drugim duże karty liczbowe. Poproś o to dziecko.
Obok rozkładamy kolejny dywanik lub kolorową matę do obliczeń. Tworzymy czterocyfrową liczbę za pomocą małych kart liczbowych, układając ją na tacy np. 4259. Następnie dziecko idzie do złotego materiału i pobiera odpowiednią ilość złotych pereł z każdej kategorii. Gdy pracujemy z dwójką dzieci jedno dziecko może być bankierem i wydawać złoty materiał w takiej ilości w jakiej poprosi o to drugie dziecko.
Umieszczamy małe karty z prawej strony maty. Zdejmujemy perły z tacy i kładziemy w odpowiedniej kolejności od lewej do prawej, od tysięcy do jednostek.
Teraz prosimy, aby dziecko przyniosło ponownie taką sama liczbę ze złotego materiału i ułożyło ją poniżej na macie.
Następnie mówimy do dziecka , że przyniosło nam liczbę 4259 raz i 4259 drugi raz.
Kładziemy małą kartę liczbową 2 pod utworzona dużą liczbą 4259 i mówimy , że dziecko przyniosło liczbę 4249 dwa razy. Pokazujemy – jeden raz i drugi raz.
Teraz mówimy do dziecka , że chcemy sprawdzić ile te ilości tworzą razem. Przenosimy jedności jednego składnika w dół maty przeliczając je : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9…, to samo robimy z jednościami z drugiego składnika : 10. Gdy jednak dojdziemy do dziesięciu jedności, pytamy dziecko ile to jest dziesiątek. Gdy dziecko stwierdzi, że dziesięć jednostek to jedna dziesiątka, prosimy aby dziecko podeszło do banku ze złotym materiałem i wymieniło te dziesięć jedności na jedną dziesiątkę.
Odliczoną dziesiątkę przekładamy na miejsce dziesiątek. Kontynuujemy liczenie jedności i podpisujemy duża kartą liczbową.
W ten sam sposób dodajemy dziesiątki, wymieniając je później na setkę. Kończymy przeliczanie dziesiątek i podpisujemy. Kolej na setki , które wymieniamy na tysiące. Kończymy podliczanie tysięcy i podpisywanie.
Na koniec nakładamy na siebie duże karty i tworzymy liczbę. Karty kładziemy z prawej strony maty pod składnikami utworzonymi z małych kart liczbowych. Powiedz dziecku, że właśnie zrobiliśmy mnożenie Podsumowując cały proces powiedz dziecku, że za pierwszym razem przyniosło 4259, za drugim razem też 4259 i gdy to zebraliśmy wszystko razem okazało się, że mamy 8518.
Wynik mnożenia nazywa się iloczynem. Pokazujemy na liczbę 4259 i mówimy, że to jest mnożna, a karta poniżej to mnożnik. Mnożnik mówi nam ile razy musimy przynieść mnożną. Wynik tego mnożenia to iloczyn.
I znowu zaczynamy od mnożenia dwóch składników, później trzech.
Dobrze jest zrobić kilka kart do samodzielnej pracy, z których dziecko będzie korzystać.
UWAGA:
Jeszcze na koniec taka mała uwaga , na początku to my jesteśmy kontrolą błędu, jednak nie skupiajmy się na dokładnym wyniku, a na całym procesie. Ważne, aby dziecko wiedziało co ma wykonać, jaką zachować kolejność działań.
Tu znajdziecie też wpisy na temat dodawania i odejmowania.
Zapraszam.