Ruchomy Alfabet - wprowadzenie

Wrzesień 24, 2016

Ruchomy Alfabet – wprowadzenie 

 

Kilka uwag na początek.

  • Przed wprowadzeniem Ruchomego Alfabetu upewniają się że dziecko poznało większość  dźwięków fonetycznych , co najmniej 12 spółgłosek i 2 do 3 samogłosek.
  • Jeśli sami robimy alfabet to musi być on kompatybilny z szorstkim literami czyli jeśli spółgłoski w szorstkich literkach są na niebieskim tle to tak samo spółgłoski muszą być niebieskie w ruchomym alfabecie. W montessoriańskim oryginalnym zestawie szorstkich liter i Ruchomego Alfabetu ,samogłoski są wykonane na niebieskich deseczkach, a spółgłoski na czerwonych- nasz szkolny system edukacji językowej wprowadza odwrotne oznaczenia- spółgłoski są niebieskie, a samogłoski czerwone. Jeśli chodzi o nauczanie domowe nie ma to większego znaczenia jaki model wybierzemy ważne aby Ruchomy Alfabet pasował kolorystyką z szorstkimi literami.
  • Jeśli wykonujemy sami pudełko na alfabet lepiej zrobić je tak ,aby litery nie były ułożone w kolejności alfabetycznej.
  • Nigdy nie proś dziecka ,aby przeczytało to co napisało – to będzie lekcja pisania a nie nauki czytania.
  • Nie poprawiaj pisowni ,jeśli coś jest nie tak ,to być może trzeba wrócić do zabaw dźwiękowych i Szorstkich liter.
  • Zacznij pracę z materiałem tak wcześnie jak to możliwe ,starsze dzieci – 5 letnie mogę szybko stracić zainteresowanie pomocą. Każde dziecko ma swoje fazy wrażliwe, niczego nie przyśpieszajcie i obserwując dziecko podążajcie za nim ,ono samo pokaże na co już czas.
  • Dla dziecka to my jesteśmy kontrolą błędu , ale starajmy się powstrzymywać od ingerowania w jego pracę.

Ruchomy Alfabet pomaga dziecku badać i analizować język, przygotowuje do pisania i czytania.

ruchomy-alfabet-1

Materiał :

  • duże pudełko z przegródkami , każda przegródka zawiera jedną literę alfabetu oraz jedną przegródkę na kropki i kreski. Tak jak w szorstkich literach , samogłoski i spółgłoski są innego koloru. Litery powinny odpowiadać stylowi szorstkich liter.
  • szorstkie litery
  • dywanik

ruchomy-alfabet-3

Prezentacja główna – wprowadzenie :

Zaproś dziecko do prezentacji ,rozwińcie dywanik, usiądźcie na podłodze. Pokaż dziecku jak przenieść ruchomy alfabet trzymając pudełko dwoma rękoma (kciuk na wierzchu pudełka, pozostałe palce pod nim). Połóżcie materiał na dywanie , nazwij pomoc i zdejmij pokrywę kładąc ją z prawej stronie ruchomego alfabetu. Pokaż dziecku ,że każda litera ma swoje miejsce w pudełku ,oznaczone jej symbolem.

ruchomy-alfabet-4

Następnie przynieś szorstkie litery i połóż po lewej stronie ruchomego alfabetu.

ruchomy-alfabet-5

Wybierz jedna szorstka literę i połóż na dolnej części pokrywy pudełka z lewej strony. Prześledź pudełko z alfabetem od góry do dołu i od lewej do prawej ,aż znajdziesz odpowiednią literę z ruchomego alfabetu ,aby dopasować ją do szorstkich liter.

ruchomy-alfabet-6

Pokaż w ten sposób jeszcze kilka innych liter. Po wszystkim należy złożyć i odłożyć materiały na miejsce.

Kolejna prezentacja 

Możemy ja wykonać zaraz po wprowadzeniu i zapoznaniu z ruchomym alfabetem.

Materiał :

  • Ruchomy Alfabet
  • mata z liniami ( można kupić lub uszyć samemu )
  • koszyk z małymi przedmiotami
  • taca

ruchomy-alfabet-10

Prezentacja :

Rozwińcie matę na podłodze. Przynieś ruchomy alfabet , otwórz go i ustaw na pokrywie nad rozłożoną matą. Przynieś kosz z przedmiotami , połóż po prawej stronie ruchomego alfabetu.

ruchomy-alfabet-11

Dziecko może wybrać figurkę np. kota , a Ty wypowiadasz nazwę figurki „kot”. Pytamy dziecko jaki dźwięk słyszy najpierw. Jeśli dziecko odpowie „k” poproś, aby znalazło i przyniosło „k”. Kładziemy „k” na tacy.

Pokaż dziecku jak przenieść przedmiot i literę na dywanik po czym powtórzy to samo z druga i trzecią literą ,powtórz to samo z kolejnymi przedmiotami.

Można też taką prezentację przeprowadzić w trochę inny sposób. Ustawić dodatkowy stolik. Na jednym będzie znajdował się Ruchomy Alfabet , a na drugim taca. Proponujemy 3 literowe słowo np. „koc ” i zabieramy tacę do stolika z alfabetem. Zapytaj dziecko co słyszy na początku w wyrazie „koc”. Gdy dziecko odpowie, poproś aby znalazło literę i położyło na tacy. Zapytaj co słyszy dalej , niech znajdzie literę i da Tobie ,umieść ją na tacy. Powtórz to samo z literą „c” .

ruchomy-alfabet-14

Wracamy  z powrotem do drugiego stolika.  Usuń litery z tacy i ułóż na stole we właściwej kolejności przed dzieckiem. Poproś dziecko by wybrało kolejne słowo, postępuj jak wcześniej. Dziecko w sumie na początek może zbudować 6 słów.

Po skończonej pracy odkładamy wszystko na miejsce.

Celem tej prezentacji jest zaznajomienie się z Ruchomym Alfabetem.

Ruchomy alfabet montessori DIY -Projekt:Czlowiek , fajny pomysł na pomoc.

Ruchomy Alfabet – wprowadzenie

Skomentuj
Kolorowe cylindry MontessoriPudełko alfabetyczne

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *