Wprowadzenie do pisania

14 lutego, 2016

Wprowadzenie do pisania

Pisanie jest złożonym działaniem, które wymaga pewnych umiejętności : zdolności ręki , zdolności umysłu.

Zdolności ręki

Dziecko musi posiadać kontrolę nad ręką oraz dobrą koordynację ruchową która umożliwi mu pisanie. Dziecko musi posiadać :

  • zdolność do kontrolowania lekkości nacisku tak, aby  mogło pisać lekko (maszyna do pisania niszczy pismo i powodują zmęczenie)
  • umiejętność dostosowania ruch do dostępnej przestrzeni na danej płaszczyźnie
  • zdolność śledzenia kształtu liter

DSCN9847

Zdolności umysłu:

Wraz z umiejętnością ręku dziecko musi też:

  • posiadać zdolność do słuchania (akt woli i intelektu)
  • posiadać zdolność do słuchania i izolowania dźwięków, które zawierają słowa
  • posiadać zdolność do wizualizacji w umyśle symboli odpowiadających tym dźwiękom
  • rozwijać umiejętność ułożenia słów w taki sposób, że tworzą zdanie , a zdanie wyraża jakąś myśl.

Wybuch pisania:

Ćwiczenia praktycznego życia  i obszaru sensoryki pośrednio przygotowują dziecko do manualnych funkcji pisania. Pismo jest niezwykle ważne dla rozwoju mózgu ; jest to połączenie precyzji, dokładność i organizacji. Dziecko posiada zdolność do pisania w drodze wewnętrznych narzędzi. To wewnętrzne narzędzie u dziecka może być traktowane jako zdolność do wchłaniania i psychicznej internalizacji ruchu. Okres wrażliwy na ruch pośrednio pomaga dziecku pisać. Pozwala dziecku bezboleśnie przygotować niezbędne ruchy do  pisania.  Jeśli wewnętrzna narzędzie nie jest rozwijane przed zewnętrznymi narzędziami , wówczas wewnętrzne narzędzie nie będzie w pełni się rozwijać. (kasjer czy sprzedawca, którzy zawsze korzysta z automatycznej kasy będzie miał trudności z korzystania z funkcji matematycznych umysłu.)

To wstępne ćwiczenia językowe, tworzą zdolności umysłowych niezbędne do analizy i internalizacji języka; przygotowują dziecko do pisania. Pisanie jest rozszerzeniem języka mówionego w którym dziecko rozwija się i przygotowuje. Dorosły musi rozbudowywać  i nadal rozwijać słownictwo dziecka; zachęcając go do pracy z grami dźwiękowymi, literami z papieru ściernego, ramkami metalowymi  oraz ruchomy alfabet.

Wreszcie, po absorpcji i ogromnej ilości  powtórzeń materiału, zdolność ręki i umysłu są tworzone i łączą się a wynikiem czego jest eksplozja w formie pisemnej. Pisanie jest kamieniem milowym dla dzieci.

Wprowadzenie do czytania:

Dorośli, którzy są nie zaznajomieni z materiami Montessori często kwestionują zdolność dziecka do pisania, zanim będzie mogło samo czytać. Pisanie dzieje przed czytaniem jak ,że pisanie jest zapisem indywidualnych i osobistych przemyśleń. Pisanie jest graficzną formą tego, co obecnie myśli dziecko. Materiały przygotowują rękę dziecka i umysł, a następnie jest on w stanie przenieść swoje myśli w symbolicznej formy na papier. Czytając ,rozumiemy  i interpretujemy cudze słowa. Dziecko musi dostać jakąś myśl od kogoś, analizować ją, syntetyzować ją, a następnie zrozumieć jej prawdziwe znaczenie. Proces ten trwa dłużej; w przybliżeniu ok 6 miesięcy po rozpoczęciu pisania.

Przygotowanie , wprowadzenie do pisania

Pośrednie:

  • Wszystkie ćwiczenia praktyczne przygotowują dziecko do pisania (wykręcanie, wyciskanie, skręcanie, kontrola i koordynacja).
  • Materiałach sensorycznych pomagają ćwiczyć chwyt kleszczowy (bloki cylindryczne) .Ułatwiają zmysłom dziecka przygotować się do lekkości dotyku (tkaniny i tablice dotykowe).
  • Komoda geometryczna ćwiczy mięśnie dłoni i nadgarstka do pisania (palce śledzą kształt wstawki i ich formy, które przygotowuje dziecko do użycia metalowych wstawki i  ołówka).
  • Za  pomocą wypustek z Gabinet botanicznego mogąc uczyć się śledzenia kształtu.

image1122

     Bezpośredni:

  • Wzbogacenie słownictwa, słuchanie gier , gry dźwiękowe przygotowują umysł dziecka.
  • Litery z papieru ściernego dają szansę dziecku, aby jednocześnie zobaczyło litery ,usłyszało dźwięk  oraz fizycznie doświadczyło kształtów.
  • Ruchomy alfabet pozwala dziecku na możliwość komponowania słów , przywołując w myśli dany symbol.
  • Wstawki metalowe oferują kontrolę ruchu i precyzję dłoni (rysowanie podwójnych konturów wokół ramy i granicy wstawki ,kontrola ruchu ołówkiem (podczas rysowania linii, ołówek jest używany jak podczas pisania czyli z góry w dół i od lewej do prawej strony).

image1119

Wprowadzenie do pisania

Skomentuj
Prezentacja 1
Pożywienie,powietrze,woda,rozmnażanie
Prezentacja 2
Badanie roślin

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *