Wprowadzenie do pisania
Pisanie jest złożonym działaniem, które wymaga pewnych umiejętności : zdolności ręki , zdolności umysłu.
Zdolności ręki
Dziecko musi posiadać kontrolę nad ręką oraz dobrą koordynację ruchową która umożliwi mu pisanie. Dziecko musi posiadać :
- zdolność do kontrolowania lekkości nacisku tak, aby mogło pisać lekko (maszyna do pisania niszczy pismo i powodują zmęczenie)
- umiejętność dostosowania ruch do dostępnej przestrzeni na danej płaszczyźnie
- zdolność śledzenia kształtu liter
Zdolności umysłu:
Wraz z umiejętnością ręku dziecko musi też:
- posiadać zdolność do słuchania (akt woli i intelektu)
- posiadać zdolność do słuchania i izolowania dźwięków, które zawierają słowa
- posiadać zdolność do wizualizacji w umyśle symboli odpowiadających tym dźwiękom
- rozwijać umiejętność ułożenia słów w taki sposób, że tworzą zdanie , a zdanie wyraża jakąś myśl.
Wybuch pisania:
Ćwiczenia praktycznego życia i obszaru sensoryki pośrednio przygotowują dziecko do manualnych funkcji pisania. Pismo jest niezwykle ważne dla rozwoju mózgu ; jest to połączenie precyzji, dokładność i organizacji. Dziecko posiada zdolność do pisania w drodze wewnętrznych narzędzi. To wewnętrzne narzędzie u dziecka może być traktowane jako zdolność do wchłaniania i psychicznej internalizacji ruchu. Okres wrażliwy na ruch pośrednio pomaga dziecku pisać. Pozwala dziecku bezboleśnie przygotować niezbędne ruchy do pisania. Jeśli wewnętrzna narzędzie nie jest rozwijane przed zewnętrznymi narzędziami , wówczas wewnętrzne narzędzie nie będzie w pełni się rozwijać. (kasjer czy sprzedawca, którzy zawsze korzysta z automatycznej kasy będzie miał trudności z korzystania z funkcji matematycznych umysłu.)
To wstępne ćwiczenia językowe, tworzą zdolności umysłowych niezbędne do analizy i internalizacji języka; przygotowują dziecko do pisania. Pisanie jest rozszerzeniem języka mówionego w którym dziecko rozwija się i przygotowuje. Dorosły musi rozbudowywać i nadal rozwijać słownictwo dziecka; zachęcając go do pracy z grami dźwiękowymi, literami z papieru ściernego, ramkami metalowymi oraz ruchomy alfabet.
Wreszcie, po absorpcji i ogromnej ilości powtórzeń materiału, zdolność ręki i umysłu są tworzone i łączą się a wynikiem czego jest eksplozja w formie pisemnej. Pisanie jest kamieniem milowym dla dzieci.
Wprowadzenie do czytania:
Dorośli, którzy są nie zaznajomieni z materiami Montessori często kwestionują zdolność dziecka do pisania, zanim będzie mogło samo czytać. Pisanie dzieje przed czytaniem jak ,że pisanie jest zapisem indywidualnych i osobistych przemyśleń. Pisanie jest graficzną formą tego, co obecnie myśli dziecko. Materiały przygotowują rękę dziecka i umysł, a następnie jest on w stanie przenieść swoje myśli w symbolicznej formy na papier. Czytając ,rozumiemy i interpretujemy cudze słowa. Dziecko musi dostać jakąś myśl od kogoś, analizować ją, syntetyzować ją, a następnie zrozumieć jej prawdziwe znaczenie. Proces ten trwa dłużej; w przybliżeniu ok 6 miesięcy po rozpoczęciu pisania.
Przygotowanie , wprowadzenie do pisania
Pośrednie:
- Wszystkie ćwiczenia praktyczne przygotowują dziecko do pisania (wykręcanie, wyciskanie, skręcanie, kontrola i koordynacja).
- Materiałach sensorycznych pomagają ćwiczyć chwyt kleszczowy (bloki cylindryczne) .Ułatwiają zmysłom dziecka przygotować się do lekkości dotyku (tkaniny i tablice dotykowe).
- Komoda geometryczna ćwiczy mięśnie dłoni i nadgarstka do pisania (palce śledzą kształt wstawki i ich formy, które przygotowuje dziecko do użycia metalowych wstawki i ołówka).
- Za pomocą wypustek z Gabinet botanicznego mogąc uczyć się śledzenia kształtu.
Bezpośredni:
- Wzbogacenie słownictwa, słuchanie gier , gry dźwiękowe przygotowują umysł dziecka.
- Litery z papieru ściernego dają szansę dziecku, aby jednocześnie zobaczyło litery ,usłyszało dźwięk oraz fizycznie doświadczyło kształtów.
- Ruchomy alfabet pozwala dziecku na możliwość komponowania słów , przywołując w myśli dany symbol.
- Wstawki metalowe oferują kontrolę ruchu i precyzję dłoni (rysowanie podwójnych konturów wokół ramy i granicy wstawki ,kontrola ruchu ołówkiem (podczas rysowania linii, ołówek jest używany jak podczas pisania czyli z góry w dół i od lewej do prawej strony).
Wprowadzenie do pisania